Bascos Blogg

Bascos Blogg

torsdag 14 oktober 2010

Småkryp.....

Häromkvällen fick jag syn på en mörk, långbent sak på fönsterkarmen när jag stod på balkongen utanför sovrumsfönstret......när matte såg att jag alltför ivrigt började "klappra", och dra till mig övriga intressenter i huset bestämde hon sig för att titta efter vad det var för något. Jag och alla andra schasades snabbt in i lägenheten igen då hon såg den största spindeln på länge, bara kroppen mätte ca 3 cm och till det sex låånga ben. Vi fick inte vara med att jaga bort/leka/äta upp den långbenta varelsen tyvärr, för sån är hon vår matte. Alla djur, oavsett vad, ska så klart få den hjälp de behöver och nu behövde spindeln få en respit från oss, annars hade nog hans dagar varit räknade. Så hon jagade bort honom från balkongen, ja, han damp nog ner hos grannen under, tror jag, och jag spanar febrilt varje dag på att han ska återkomma.......

Och inte får vi leka med alla flugor som lyckas ta sig in mellan fönstret för att värma sig lite heller, nä, hon hör ju direkt när vi klapprar och ska ju genast ut på räddningsuppdrag. Ja, det är tur för alla insekter och småkryp att hon finns där för dom, jag tror ju inte att jag har hennes, eller någonsin kommer få hennes empati, det ligger liksom inte i min natur, hmpf.

Husse fick för sig att släppa ut oss lite i trapphuset för att upptäcka världen där ute, skulle han inte ha gjort! Nu är det ett av få intressen som verkar roligt för närvarande och om jag höjer min röst riktigt högt och skrapar på dörren så tror jag att de kommer släppa ut mig dit igen, för vem kan motstå min skönsång. Fast än så länge har det inte gett några resultat:( Matte säger att jag kan springa ut i trapphuset hur mycket jag vill med koppel på för jag har en tendens att utforska världen lite fortare än alla andra som enligt mig är riktiga fegskitar, men.....jag gillar inte det där kopplet, så får väl lägga min nyfikenhet på hyllan ett tag. Jag är ju en katt som behöver mycket stimulans, det är därför vi har en jättestor samling av studsbollar, möss, laserpekare, andra bollar och leksaker som matte och husse försöker aktivera oss med.  Vi har väldigt mycket spring i kroppen och för att dom ska få någon som helst nattro så är det lättast att göra oss trötta innan sänggåendet.

Nä, snart dags att nana, så sov gott på er därute.

Inga kommentarer: